Press kit - TOYOTA NEW GLOBAL ARCHITECTURE - Nowe podejście do projektowania i produkcji samochodów
Architektura TNGA (Toyota New Global Architecture) stanie się w przyszłości fundamentem wszystkich nowych pojazdów i jednostek napędowych opracowywanych przez Toyotę. Oznacza to rewolucję w podejściu Toyoty do tworzenia, projektowania i produkcji samochodów, upraszczającą te procesy przez standaryzację wymiarów i położenia zasadniczych podzespołów w obrębie ujednoliconych platform nowych pojazdów. Będzie to kluczowe narzędzie realizacji misji Toyoty, którą jest budowanie stale coraz lepszych samochodów.
Innowacja ta zmieni również sposób produkcji pojazdów przez Toyotę, wprowadzając największe w historii usprawnienia Systemu Produkcyjnego Toyoty. W dłuższej perspektywie czasowej umożliwi to stworzenie mniejszych, bardziej elastycznych fabryk, których linie produkcyjne można łatwo i szybko zaadaptować do różnych wymagań.
Pierwsza opracowana platforma TNGA, którą wykorzystuje nowy Prius, stanie się w przyszłości bazą kilku innych modeli. Kolejne platformy TNGA posłużą zaprojektowaniu samochodów, tworzących kompletną gamę produktów.
Wprowadzając TNGA, Toyota przenosi koncepcję współdzielenia platform na wyższy poziom, obejmujący standaryzację podzespołów i ich rozmieszczenia w obrębie różnych segmentów oraz pełną integrację zakładów produkcyjnych z dostawcami na bardzo wczesnym etapie nowych projektów.
Dzięki TNGA klienci otrzymają samochody odznaczające się bardziej atrakcyjną stylistyką, większą wygodą, wyższym poziomem bezpieczeństwa i dające większą radość z jazdy. Jednocześnie nowe podejście pozwoli Toyocie znacznie zmniejszyć liczbę i różnorodność niezbędnych do produkcji elementów, co ułatwi i przyspieszy projektowanie oraz umożliwi zwiększenie efektywności samej produkcji.
Lepsza dynamika dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości pojazdów
Wykorzystanie TNGA przyczynia się bezpośrednio do zwiększenia radości z jazdy. Nowe platformy TNGA projektowane są w sposób zapewniający niższe położenie środka ciężkości nowych samochodów, co ma kluczowe znaczenie dla stabilności pojazdów i większej precyzji prowadzenia przy mniejszych przechyłach nadwozia w zakrętach. Oznacza to uzyskanie lepszych własności jezdnych dzięki wyższej jakości konstrukcji podwozia i nadwozia, przy zapewnieniu wysokiego komfortu jazdy.
TNGA sprzyja lepszej sterowalności i precyzji prowadzenia przez znaczne zwiększenie sztywności konstrukcji nadwozia, dzięki użyciu elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości. Wpływ tego podejścia ilustruje nowy Prius, w którym zastosowanie w kluczowych miejscach wzmocnień z wysokowytrzymałej stali pozwoliło zwiększyć sztywność nadwozia o 60%.
Doskonała ergonomia dzięki standaryzacji
TNGA wprowadza ściśle zdefiniowane zasady rozmieszczenia rozmaitych podzespołów, co upraszcza projektowanie pojazdów bez ograniczania swobody stylizacji, dającej każdemu modelowi indywidualny charakter i walory estetyczne.
Na przykład elementy układu sterowania – takie jak pedały, kolumna kierownicy i fotel kierowcy – będą zgodne z jednym z pięciu wzorców, określonych dla różnych platform i rodzajów pojazdów. Wcześniej podczas projektowania każdego z nowych modeli wiele czasu zajmowało dopasowywanie co do milimetra układu tych elementów dla osiągnięcia optymalnej pozycji kierowcy. TNGA dostarczać będzie gotowe, doskonałe pod względem ergonomii schematy dopasowane do wysokości podłogi w danej platformie. Każdy taki schemat można potem dostosować, uwzględniając wymiary i zakres ruchu pedałów czy pozycję i kąt nachylenia kolumny kierownicy.
Podejście to będzie obowiązywać zarówno dla samochodów o charakterze sportowym, jak i użytkowym, gdzie pasażerom tylnej kanapy trzeba zapewnić więcej miejsca na nogi. Wspomnianych pięć wzorców obejmuje modele z pełnej gamy pojazdów, od sportowych kompaktów po obszerne SUV-y.
TNGA zmienia również podejście do projektowania komory silnika, kładąc nacisk na umieszczanie elementów na mniejszej wysokości i w bardziej uporządkowany sposób. Pozwala to projektować atrakcyjne nadwozia z niżej położoną maską, co z kolei przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa dzięki lepszej widoczności z pozycji kierowcy. Umożliwia również obniżenie środka ciężkości pojazdu, zapewniając lepszą stabilność i precyzję prowadzenia, a zatem i większą radość z jazdy.
Swoboda tworzenia
Choć TNGA definiuje ustandaryzowaną architekturę pojazdów opartą na ujednoliconych podzespołach, nie wymusza projektowania rodzin samochodów o zbliżonym wyglądzie i stylistyce skrępowanej użyciem wspólnych elementów. Wpływ TNGA ogranicza się do obszarów niewidocznych na zewnątrz, pozostawiając projektantom swobodę tworzenia wizualnie atrakcyjnych samochodów o indywidualnym charakterze.
TNGA umożliwi projektantom Toyoty tworzenie imponujących stylem samochodów o niższych sylwetkach i przyciągających wzrok proporcjach, jakich przykładami mogą być nowy Prius i samochód koncepcyjny C-HR.
Większe bezpieczeństwo
Priorytetem TNGA jest zapewnienie maksimum bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Projektowane w ramach nowej architektury platformy i pojazdy tworzone są pod kątem standardów weryfikowanych przez niezależne programy testów zderzeniowych i gwarantują uzyskanie najwyższego poziomu bezpieczeństwa aktywnego i biernego przez wykorzystanie funkcji systemu Toyota Safety Sense. Bezpieczeństwu sprzyja również większe i głębsze pole widzenia kierowcy dzięki niższemu położeniu maski pojazdu, które umożliwia TNGA.
Bardziej efektywne projektowanie i produkcja
TNGA nie tylko umożliwia tworzenie lepszych samochodów – ma także bezpośredni, pozytywny wpływ na procesy projektowania i produkcji. Największe w historii zmiany w Systemie Produkcyjnym Toyoty, które wiążą się z wprowadzeniem TNGA, pozwolą w przyszłości stworzyć mniejsze i bardziej elastyczne fabryki samochodów, zdolne szybko reagować na zmieniające się potrzeby i łatwo wdrażać do produkcji nowe modele lub wersje pojazdów.
Linie produkcyjne zamontowane na podłodze hal, a nie podwieszone u stropu, będzie łatwiej instalować i modyfikować. Toyota przewiduje, że TNGA pozwoli produkować kilka modeli na tej samej linii z zastosowaniem nowych, bardziej efektywnych sposobów wytwarzania części i układów, a wprowadzanie zmian projektowych będzie łatwiejsze i szybsze. Dzięki wykorzystaniu bardziej kompaktowego, zużywającego mniej energii wyposażenia zmniejszy się również obciążenie środowiska.
Zastosowanie takich samych podzespołów w różnych modelach należących do różnych segmentów znacznie ograniczy liczbę części, które trzeba zaprojektować, następnie wytwarzać za pomocą różnych urządzeń, na koniec zaś osobno dostarczać.
Toyota ocenia, że TNGA zmniejszy pracochłonność projektowania pojazdów o 20%, uwalniając potencjał, który posłuży tworzeniu jeszcze lepszych samochodów. Zmniejszy też nakłady konieczne do wprowadzania na rynek nowych produktów, zwiększając jednocześnie konkurencyjność i elastyczność istniejących zakładów produkcyjnych Toyoty.